torsdag 30. april 2009

Sonans og BigMouthMedia vant beste søkestrategi Gulltaggen 2009

BigMouthMedia's søkemotoroptimalisering av www.sonans.no stod til gull i kategorien Beste søkestrategi. Gratulerer!

Jeg syns kanskje at fokuset på sponsede lenker, kontra organisk søk var litt skjevt fordelt. Sponsede lenker er langt lettere enn organisk søk, der syns jeg egentlig at sonans.no ikke har veldig imponerende resultater. Må innrømme jeg er litt inhabil, siden jeg deltok i en av de innsendte bidragene. Dessverre kom ikke Proff.no blant de nominerte.

Men kult at BigMouthMedia har tatt i brukt Google Maps-oppføringer, og gjort en bra sponsede lenker-kampanje.

Håper til neste år at det blir flere kategorier innen søk, noe som Jan Grønbech (prisutdeler i kategorien) småfrekt hintet til.

2 kommentarer:

  1. Hei! Noen kommentarer på denne, artig med litt diskusjon:

    1) Ja, jeg er helt enig i at det er en sterk betalt søk kampanje som er gjennomført for Sonans. All ære til PPC Account Manager Sigrid Saxevik for den.

    2) Men den organiske søk kampanjen til Sonans er også meget sterk (om jeg får si det selv). I denne kampanjen har vi valgt å fokusere på de søkeordene vi vet konverterer, altså de som gir Sonans nye studenter. Vi har heller fokusert på dette enn på å generere "tom" trafikk fra søkeord som ikke konverterer like bra, men som gir mye trafikk. Konverteringene kjenner vi til med 100% sikkerhet på grunn av betalt søk kampanjen. Innen alle disse søkeordene, er Sonans plassert helt i toppen innen organiske søk (se eksempler på plasseringer i bidraget på gulltaggen.no). I tillegg har vi optimalisert for disse søkeordene i Google maps, slik at kart også dukker opp ved siden av topplasseringene, og slik at de som søker kan finne Sonans geografisk.

    Trafikken fra organiske søk er fra tre- til femdoblet i alle månedene etter at SEO arbeidet startet å gi effekt (sammenlignet med året før), og trafikken kommer fra de riktige søkeordene. Altså får Sonans flere studenter, og de er mer synlige i søkemotorene, både innen organiske og betalte søk. Jeg blogger gjerne om SEO kampanjen, dersom noen ønsker å vite mer om strategien som ligger bak.

    Det jeg som ansvarlig for SEO kampanjen kan si med 100% sikkerhet er at det ligger hardt, målrettet og etisk SEO arbeid bak.

    Vi har jobbet med nettsidene, så godt det lar seg gjøre med deres CMS, med brukervennlighet, med ekstern optimalisering, pressemeldinger, Google Maps mm.

    Derfor er jeg uenig i at denne kampanjen fokuserer for lite på SEO. Juryen har fokusert på helheten av en god SEO og en god SEM kampanje, noe som er helt på sin plass i kategorien "Beste søkestrategi".

    3) Ja, flere søk-kategorier er velkommen :-)

    Med vennlig hilsen Agnete Tøien Johansen
    SEO Account Manager i Bigmouthmedia (og SEO i denne, Gulltagg-vinnende kampanjen) :-)

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren Agnete!

    Flott at du kaster litt lys over det som har blitt gjort, syns det ikke ble presentert godt nok på gulltaggen.

    Jeg må trekke tilbake kritikken. :)

    SvarSlett