onsdag 22. april 2009

Kommentar til "Gode lenker" i WebMagasin nr. 4 / 2008

Espen Grimmert, markedsdirektør i Aftenposten, skriver i WebMagasin nr 4 / 2008 om viktigheten av korrekt bruk av lenker. Jeg er litt uenig i hans syn på optimal formatering av lenker. 

En lenk bør ikke inneholde mer enn ett søkeord og bør være kort. I tillegg mener jeg at det er viktig å påpeke at variasjon i lenketekst også er viktig. Den må ikke være lik på alle nettsteder. La de som lenker til deg skrive lenken selv, bare sørg for at de tar med et søkeord og at den ikke er for lang.

Det hadde også vært fint med noen ord om dyplenking også, men det blir kanskje litt for mye for leserne av WebMagasin å svelge samtidig. Det er kanskje ikke alle som er SEO-nerds. :)

Denne oversikten sto i artikkelen:

La oss se på tre ulike lenker:
Dårlig
Skattelistene for 2006 finner du her.

Bedre:
Her finner du Skattelistene 2007

Best:
Skatten sjekker du på Skattelistene 2007, raske og oppdaterte skattelister.

Lenker som har blitt brukt i eksemplene over er førsteplasser fra Google på henholdsvis "skattelistene 2006", "skattelistene 2007" og "skatten sjekker du på skattelistene 2007, raske og oppdaterte skattelister"

Jeg er uenig i at Best-lenken er den beste, av følgende årsaker.
  • Dårlig leselighet: Altfor lang
  • Spammy: Repetering av søkeordets synonymer
I tillegg er jeg usikker på om Googlebot faktisk liker slike lange lenker. Jeg tror det at konteksten og at det er en smal tematikk i lenken er mer positivt.

Kontekst
Med kontekst mener jeg domenet lenken er på, samt hvilken side, i hvilken kluster / mappe siden er i. I tillegg også teksten i nærheten av lenken og tilstedeværelse av den.

Smal tematikk
Med smal tematikk mener jeg at lenketeksten ikke omfatter mange forskjellige søkeord og skal dekke mest mulig. I dette tilfellet er dette litt svakt, men la oss si at du prøver å øke lenkefaktoren for en side som selger høyttalere.

Google liker vel det enkelt og tydelig?
Jeg syns det er veldig rart om Google scorer lenker som holder seg til et produkt lavere enn lenker som prøver å omfatte flere høyttalere i samme lenk!

Eksempel:
Kan Google virkelig foretrekke link 1. fremfor linkene i 2?
Har lenket til www.denon.com bare fordi det var det merket jeg kom på.

Bortsett fra det syns jeg det var en bra artikkel, og bra for de som jobber med søkemotoroptimalisering på et grunnleggende nivå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar