Hva er uetisk og hva er etisk egentlig?
Jeg mener at hensynet til brukeren er noe av det mest sentrale. Primærårsaken til å publisere innhold er jo at brukere skal lese og agere på bakgrunn av det. Posisjoner bør vokse fram av godt innhold. Dette mener jeg er kjernen i etisk søkemotoroptimalisering.
For å komme frem til dette har jeg gått gjennom hva de tre store sier.
Muligheter og begrensinger du bør ta hensyn til når du utfører søkemotoroptimalisering:
Etisk søkemotoroptimalisering
- Se på hva konkurrentene dine gjør, hvilke søkeord og hvilket innhold de bruker
- Bruk søkeord i TITLE-tagg'en
- Micrososft: Har du et flash-nettsted. så er det helt ok å lage en egen HTML-versjon som viser det samme innholdet
- Meld opp nettstedet til søkemotorindeksene (search engine submission), skjønt ikke via multioppmeldere - men via søkemotorenes egne innmeldingssider
- Vær aktiv i blogger for å oppnå oppmerksomhet rundt ditt innhold, for å få kvalitative inngående lenker
- Bruk TLD'er for å indikere språk (.no for den norske versjon av siden din, .com for den engelske versjonen)
- Når du syndikerer innhold, krev backlinks for å vise den orginale artikkelen
- Bruk Google Webmaster Tools for å styre hvilken versjon av domenet som skal indekseres
- For å opprettholde en intern lenkestruktur og unngå duplikater, ha en måte å lenke til sider på. Dette rådet er spesielt viktig dersom du har en skikkelig mappestruktur på nettstedet ditt, eksempelvis www.dittnettsted.no/kontakt/veibeskrivelse/ om du da lenker et sted med .../kontakt/veibeskrivelse/index.html og et annet sted med ../kontakt/veibeskrivelse/ vil dette kunne gi lavere uttelling enn om du har en konsekvent lenkestruktur. Sistnevnte metode for å lenke er etter mitt skjønn en mye bedre måte å lenke på, siden lenken enkelt og greit blir kortere og at det er mer fleksibelt siden lenkestrukturen ikke betinger et spesifikt serverside-språk.
Pass på dette for å unngå uetisk søkemotoroptimalisering
- Ikke bruk skjult tekst
- Ikke gjenta søkeord for å oppnå bedre SEO
- Søkeordene må være relevante
- Ikke levér en side til søkemotorene, og en annen til brukerne (kalt IP delivery)
- Lag sider og innhold primært for brukere, ikke for søkemotorer
- Ikke utveksle eller kjøp lenker for å øke PageRank eller posisjoner, se Google's retningslinjer for lenkebygging
- Google råder deg til å ikke bruk flash for å lagre innhold - og tilbyr ingen løsninger om du gjør det, les om cloaking og redirects hos Google
- Ikke lag doorway pages, en samling sider med dårlig innhold optimalisert mot et søkeord.
- Ikke bruk programmer som sender spørringer til Google.
WebPosition Gold bør du eksempelvis ikke bruke. - Ikke gjenbruk innhold innen samme domene, domener eller subdomener (tips er å bruke canonical link elementet for å unngå interne duplikater).
- Reduser innhold som ikke er unikt for siden, bruk lenker til egne sider for eksempelvis opphavsrettighetsinformasjon
- Opprett lenker av hensyn til brukerne, ikke av hensyn til søkemotorene
- Ikke misbruk andres merkevarer for å få trafikk.
Tolkning: Du kan gjerne skrive om andres merkevarer, men ikke legg søkeord inn i meta keywords eksempelvis - dersom du ikke skriver om det i det synlige innholdet på siden. - Bevar hensynet til brukeren i alle ledd
Google har spesielt utviklet sine retningslinjer, spesielt hvordan du bør jobbe med lenker og håndtere duplisert innhold. Et moment som jeg syns er litt spesielt, er at Google i sine retningslinjer tilsynelatende ikke gir rom for bruk av flash som innholdsbærer. Jeg er enig i prinsippet om at flash ikke skal brukes til innhold (les: tekst), men jeg syns Microsofts holdning er mer rettferdig og i tråd med hvordan ting fungerer: Du kan ha en HTML-versjon tilgjengelig av ditt flash innhold.
MEN: etikk er per definisjon noe du selv definerer, så at jeg skal definere hva etisk søkemotoroptimalisering er, er jo i seg selv en umulig oppgave. Så smaker det du gjør vondt i munn, eller føler du deg som en luring når du gjør det - bør du stoppe opp og tenke det gjennom igjen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar