onsdag 29. april 2009

Webanalyse for b2b som imponerer

Testet i går Enecto's nye webanalyseverktøy for b2b. Systemet er ikke helt polert og ferdig, men imponerte meg med inituitiv og veldig nyttig analyse.
Du kan nemlig filtrere trafikken og standard webanalyseegenskaper som søkeord, referrer, sider besøkt osv. på typiske segmenteringsfilter som antall ansatte, omsetning, bransjetilhørighet.

Det jeg syns er litt dumt er at systemet ikke automatisk henter ut tittel på sider til bruk i systemet. Du må gi navn til hver enkelt url fra nettstedet ditt som du sporer. Det er i overkant tungvint, men jeg regner med Enecto endrer dette. Det burde være en smal sak å hente TITLE dynamisk.

Dette er funksjonalitet som jeg ikke har sett i noe annet analyseverktøy, og for bedrifter som jobber mot andre mellomstore og store bedrifter er dette helt genialt. Eksempelvis er analyse av hvilke ord som er viktigst ift en spesiell målgruppe, for eksempel bedrifter innen helsetjenesten med mer enn 50 ansatte, supernyttig! Dette betinger selvsagt at man kjører store Google AdWords-kampanjer for å teste ut effekten av alle søkeord. Ved å bruke filtreringsfunksjonaliteten i Enectos verktøy kan du lett finne ut hvilke søkeord du bør satse på for det organiske søket.

Dette er spesielt nyttig for bedrifter som ikke har klare konverteringspunkter. Det er jo langt fra alle som har muligheten til å kjøre nettbutikk sånn at du kan få sporet omsetning...

Technorati Tags: , ,

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar