tirsdag 28. april 2009

Ikke skyld på Google, annonsørene bør bli proffere!

- Og avisene må hjelpe annonsørene...


I en kommentar om Google (skrevet av Andreas Wiese) i Dagbladet sist lørdag (25. april 2009) sitered Robert Thomson, Wall Street Journals redaktør, på utsagnet om at Google og søkemotorer er nettets bendelormer som livnærer seg på andres innhold og lærer opp brukere til å være blindt illojale siden resultatlisten er brukernes navigasjon. Dette skal ødelegge inntektsstrømmen for avisene. Googles Eric Schmidt mener avisene må tilpasse seg raskere brukernes ønsker for å øke inntekten.

Jeg syns at avisene gjør en ganske bra jobb, se for eksempel på kreativiten til VG, Dagbladet og Aftenposten. Syns forøvrig Dagbladet har gjort en meget bra jobb med å legge opp nettstedet sitt for søkemotorene. PS: Dagbladet har tidligere vært i hardt vær, beskyldt for å gjøre uetisk søkemotoroptimalisering. Jeg kan ikke se noen spor av dette.

Jeg mener også annonsørene må ta ansvar for uføret som nettmediene står overfor.

Annonsørene gjør etter mitt skjønn en for laber jobb med gjennomføring, måling og å stille krav til nettkampanjer. Forventningene til effekt er lave eller nedjustert til hva de burde være.

Andre typiske utfordringer:

  • Fravær av løpende AB-testing
  • Dårlige landingssider
  • Dårlige nettbutikker
  • Svakt fokus på mersalg
  • For lite bruk av løpende brukertesting
  • For lite fokus på måling og bruk av måledata
  • For lite forståelse av forskjellene mellom tradisjonelt salg og salg på nett

Spesielt siste punkt er viktig, og oppsummerer egentlig hele poenget. Verdien av business intelligence er i mine øyne veldig viktig.

Dersom du kjører AB-testing av nettkampanjer konsekvent, kan du for hver kampanje som kjøres få statistiske data på hva som fungerer og ikke fungerer. Blå eller gul knapp? Bilde av mann eller kvinne i annonsen? Som oftest ligger enten estetiske vurderinger eller gut-feeling til grunn når nettannonser produseres. Statistiske data bør ligge til grunn for utforming av kampanjer.

På dette punktet kan også avisene ta grep. Ved å oppmuntre til og delta i annonsørenes annonsering og landingssider / nettbutikker kan avisene selv forberede grunnen for mer effektive nettkampanjer. Blir nettkampanjene mer effektive, kan avisene ta mer betalt for nettbasert plassering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar