fredag 24. april 2009

Er det finanskrise eller metning som rammer Google?

Google har hatt en eventyrlig økonomisk vekst, mye på grunn av Google AdWords. Nå har veksten stagnert veldig, fra 64 % vekstnedgang i fjor sammenlignet med 2007, til 14 % vekstnedgang i år (2009) sammenlignet med 2008.

VG skriver positivt om Googles resultat, som de fleste andre nettaviser, men kommenter også at Googles sjef Eric Schmidt ikke har noen nye oppkjøp å varsle.



Page og Brin leverer positive resultater, men nedgangen i vekst er ganske dramatisk. Er det finanskrisen eller at Google begynner å nå "taket" som er årsaken til den dramatiske nedgangen i resultatvekst?


Det jeg har observert når det gjelder forbruk av kroner på Google AdWords er at det er få tilfeller av innstramming i budsjetter på Google AdWords. Selv om de aller fleste klager over lavere omsetning. Jeg mistenker at Google har fått flesteparten av de kundene de kan få, med det nivået av markedsføring de ligger på per i dag.


Hva vil Google gjøre for å endre kursen?


Jeg tror lokalt søk vil sette Google i hardere konkurranse med lokale tjenester som Gule Sider og Kvasir, og dets tilsvarende i andre markeder. I tillegg tror jeg Google vil fokusere mer på løsninger for de som ikke har de store budsjettene til nettsideproduksjon, e-postdialog og annonsesystemer.



Google har mange av disse tjenestene allerede, jeg tror det vil bli satset mer aggressivt på dette og på å tilpasse seg mer til lokale markeder.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar