mandag 27. april 2009

Hva sier søkemotorene om å kjøpe hjelp med SEO?

Søkemotorene Google, LIVE og Yahoo! gir deg som nettstedseier klare retningslinjer for hva du kan og ikke kan gjøre av SEO.

Jeg har laget en egen liste med nyttige råd basert på disse listene hva du bør passe på når du skal kjøpe søkemotoroptimalisering:

  • Forstå alt som leverandøren har tenkt til å gjøre med nettstedet ditt
  • Dersom leverandøren får betalt på bakgrunn av oppnådde trafikkvolumer fra søkemotorene, vær klar over konsekvensene av dette og mål trafikk før og etter i ditt eget system
  • Unngå krav om tilbakelenking til leverandøren og / eller lenking til leverandørens andre kunder

Smarte spørsmål å stille når du skal kjøpe:

  • Be om referanser: Hvilke oppnådde posisjoner, på hvilke ord med hvilken effekt.(trafikkøkning og omsetningsøkning om mulig)
  • Jobber du med konkurrenter?
  • Når forventer du resultater og hvilken effekt kan jeg forvente av optimaliseringen?
  • Hva er kostnadene for første år og hva tenker du om andre år?
  • Hvordan skal vi jobbe sammen?
  • Hvilke tiltak grovt sett skal settes i verk?

Google
Har en egen utfyllende oversikt om hva en SEO-leverandør kan gjøre for deg og hva du bør spørre om.

Microsoft / Windows LIVE
Har en egen seksjon blant sine retningslinjer om søkemotoroptimalisering som omhandler tjenesteinnleie.

Yahoo!
Sier ikke noe konkret om å kjøpe tjenester, men råder deg og presumtivt din leverandør å følge sine retningslinjer for søkemotoroptimalisering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar